2009-01-03

何故フロッピーをフォーマット中のWindows 95 は遅くなるのか

The Old New Thing : Why doesn't Windows 95 format floppy disks smoothly?

答え、16bitドライバ、TSR、糞BIOSとの互換性の為。

原文がだいぶ長いので、日本語に翻訳する気力が沸かないが、この文章は面白い。

Anybody who's done TSR programming (wow, the phrase anybody who's done TSR programming used to cover a lot of people but nowadays describes a few dozen geezers, most of whom are trying very hard to forget those days) knows all about the INDOS flag.

TSRプログラミングをした事のある人なら誰でも、INDOSフラグについてよく知っているはずだ。いやしかし、TSRプログラミングをした事のある人というのは、昔は相当な数のプログラマに当てはまったものだが、今となっては、数えるほどの数のオタクでしかない。いまや、大半の人は、ひどく忘れたがっている事だ。

Sure, if Windows 95 didn't have to be compatible with 16-bit device drivers, TSRs, and squirly ROM BIOSes, it could have gone straight to the 32-bit floppy driver to do the formatting without having to do all this timer and critical section nonsense. But it turns out we already had a product that said good-bye to compatibility with 16-bit device drivers, TSRs, 16-bit Windows programs that talked to custom 32-bit Windows 3.x drivers, and squirly ROM BIOSes. It was called Windows NT.

そりゃ、もし仮にWindows 95が、16bitドライバや、TSRや、糞BIOSなんかとの互換性を無視できたなら、直に32bitフロッピードライバから、タイマーやクリティカルセクションなんて関係なく、フォーマットできただろうよ。ところで、我々には、16bitデバイスドライバ、TSR、32bitのWindows 3.xドライバとやり取りする、16bitウインドウズプログラム、糞BIOSとの互換性を捨て去った製品がある。それはWindows NTと呼ばれている。

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